Fjäderpennan

torsdag 3 februari 2011

Den linjen och alla dessa funderingar


 Så många tankar,så många minnen,funderingar,drömmar och så jag,här under stjärnorna. Och pennan,bläckhornet och kammaren är med och i nuet har jag just fixat en blogg,tror jag. Inte en aning om hur man börjar men det sunda förnuft jag har säger mig att om ens dagbok ,hm,blogg svävar ute i space och vi människor möts här i space,nät eller vad vi nu väljer att kalla det för så är det väl naturligt att hänga i dörrkarmen,le vänligt och säga, Hej,välkommen in.
Så välkomna alla goda själar därute,sökare, spelare och vagabonder.Välkomna unga som gamla, välkomna diktare, skrivare, tänkare, önskare och drömmare.Välkomna danserskor, glädjeflickor, luffare och alla de tysta blyga, dom udda, dom annorlunda eller de alldeles normala. Nu ska jag försöka komma på hur man gör bara. Den här musiken är så vacker,vemodig och stark. Så för alla våra drömmars skull......lyssna........


Tänk så liten man är.
                                                                       


Leende leende leende
dansar du
tyst för dig själv
bland söndervittrade
krukor
och en evighet av strand.

Spegelbitar i tusental
splittrade
fångar solen
gömmer månen
och du bara dansar
tyst för dig själv

Har du då ingen rim och ingen reson,
kvinna?
Har du då ingen vett och ingen etikett,
kvinna?
Men vet du då inte vad som
förståndigt och klokt är?
Dansar,dansar för det finns
inga ramar,det finns inga gränser
spegelbitar fångar mig
tusen liv glittrar
i en evighet av stjärnor.

Men vet hut,kvinna!Vet hut!

Hör icke! vill icke!ska icke!
blundar dansar stampar
lever
blodet rött och hett
nakna fötter
dansar tills de blöder
Hör icke!Vill icke!Ska icke!

Men stilla dig,kvinna!
Vet du då icke din plats,du enfaldiga?
Hör icke!Lyssnar icke!
Vill inte.Ska inte.
Dåraktiga kloka kvinna
jag är
som dansar

dansar

dansar...




   Till Vincent

Vem har målat den linjen?
Så oerhört smärtsamt vacker
benets utsökta böjning

jag följer linjen mjukt
med mitt finger

Fylls av denna stora varma glädje
över att få finnas till
i samma tid
som du

Linjerna av dig
stora varma mjuka tassar
dina konturer
din framtoning
din linje
gör mig så
ödmjuk inför Gud.

Kinden som ler
ögon som lyser
din svarta nos blänker
och du talar med hela ditt
väsen
så intensivt med mig
..........................................................................

skrev jag en eftermiddag,vi hade just kommit hem från en lång promenad.
Du var så lycklig efter alla höstens dofter och lade dig på trägolvet framför
kakelugnen. Jag bar min stora och redan då utslitna långa svarta tröja och jag
satte mig bredvid dig där på golvet.
Höll din stora tass i min hand och våra blickar
möttes.
Jag älskade dig,min älskade hund. Min vän. Jag lovade dig min eviga kärlek.

käre käre

i mitt hjärta!
härinne i mitt hjärta
bor du

Oändliga himlar
skiljer oss åt

men jag ser dig


käre käre
saknar dig så

 I en evighet av löften.

.................................
I samma ögonblick jag förstod att det var på riktigt.I samma stund det otänkta,det som inte skulle hända,sanningen trängde in i mitt hjärta sprängdes jag av sorg. Jag hade upplevt allt som hänt som om vi befann oss i en galen förvirringens tid med missförstånd,sjukdomar,svek,rädsla,ensamhet och sorg....och jag bad en älskad vän om hjälp men jag förstod inte att jag riktade mig till fel person.Han var alltid min hjälte och jag älskar den mannen och han ville inget illa. Men förstod bara inte.
Och  jag gick isönder. Det är inte hans fel och jo,jag vet att tanken är skapande och att vi kan välja våra liv med hjälp av våra tankar och val.
Men i detta stod jag så ensam.
upplevde det så
gjorde fel val
tänkte fel
valde fel ord
men jag trodde inte jag hade mer att ge
och kanske himlen var bättre
kanske skulle han få det bättre där
och jag hade ingen ved
det var höst
men det är som ett skrik
härinne
i mig
Vilsen. Så vilsen.Och jag längtar hem.


Faller

Men nu så går jag ut
Men när jag kastade
För när jag tappade
ordet
det innersta, det glödheta, det sjungande, det sökande, det riktiga, det äkta. Då dog jag. Då dör jag. Då släpper jag taget,
då lät jag mig falla och jag faller hela tiden och äntligen så lever jag igen.
Någonstans mitt i sårbarheten, det nakna, det enkla, simpla, skrikande ylet från avskalade sagor och avdelade meningar, fragmentariska hopplösheter och en kör av röster
Då dör jag. Då dog jag. Håller för. Blir döv för att kunna höra.
Blir blind för att kunna se. Blir stum för att kunna tala

ordet

Det är bara jag och orden. Det måste vara bara jag och kärnan. Jag och de andra. Udda. Annorlunda. Som alla andra. Vad spelar det för roll?

Tappade. Förlorade. Vågade.
vara sårbar
faller, faller, faller

och hittade tillbaka
igen

Tack gode Gud, för den grinden. För det modet.
För den skräcken.

faller,faller faller

nej, rädda mig inte
nej, håll mig inte

oh, låt det svindla så

andas
är
och det dunkande hjärtat
gjorde det så ont
när alla himlar skrek

så låt mig falla nu

en evighet
och jag






.

1 kommentar:

Living Soul sa...

Det är här man skriver något.Til exempel hej :)

Det var en gång....

En sanning